Jakie są różnice między księgowością pełną a uproszczoną?
Rozpoczynając swoją przygodę z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, należy podjąć szereg ważnych decyzji. Do jednej z nich należy sposób prowadzenia księgowości. Wybór między księgowością uproszczoną a pełną księgowością może wydawać się trudny. Jakie zatem są podstawowe różnice między tymi dwoma możliwościami?
Jakie obowiązki spoczywają na przedsiębiorcy?
Według art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością rozliczenia podatków i spełnieniem wielu formalnych wymogów. A zatem przedsiębiorcy zobowiązani są do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu lub straty, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Czy jest księgowość uproszczona?
Jeśli przedsiębiorca nie jest objęty prawnym obowiązkiem prowadzenia ksiąg rachunkowych lub nie wybierze tej formy rozliczenia dobrowolnie, jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji swoich operacji gospodarczych w sposób uproszczony. Księgowość uproszczona oznacza prowadzenie ewidencji dokonywanych operacji gospodarczych na podstawie jednej z trzech możliwości:
- podatkowej księgi przychodów i rozchodów - przedsiębiorca ewidencjonuje wszystkie zdarzenia gospodarcze, aby określić przychody i koszty ich uzyskania. Następnie od różnicy pomiędzy przychodami i kosztami, przedsiębiorca opłaca podatek dochodowy według zasad ogólnych lub na podstawie podatku liniowego,
- ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - ewidencji przychodów z przyporządkowaniem ich do właściwej stawki ryczałtu. Zryczałtowany podatek dochodowy wyliczany jest od przychodu. Oznacza to, że koszty prowadzenia działalności nie mają wpływu na wysokość płaconego podatku,
- karty podatkowej - ta forma ewidencji przeznaczona jest dla wąskiej grupy przedsiębiorców wykonujących określone zawody. Przedsiębiorca co miesiąc płaci stawkę podatku określoną w załączniku nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Czy jest pełna księgowość?
Do prowadzenia pełnej księgowości zobowiązane są spółki komandytowe, komandytowo-akcyjne, spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Obowiązkiem prowadzenia ksiąg rachunkowych objęte są także przedsiębiorstwa, które w ramach roku podatkowego osiągnęły przychody przynajmniej w wysokości 2 mln euro. Pełna księgowość opiera się na prowadzeniu ksiąg handlowych, które pozwalają na wyliczenie zobowiązań podatkowych oraz dają pełny obraz finansów przedsiębiorstwa. Celem ksiąg handlowych jest kontrola wszystkich zdarzeń gospodarczych w firmie. Do zaksięgowania każdej transakcji stosuje się podwójny zapis. W skład pełnej księgowości wchodzi np.:
- prowadzenie na bieżąco ksiąg rachunkowych,
- ocena stanu i obliczenie aktywów i pasywów,
- przygotowanie sprawozdań finansowych,
- szacowanie wyniku finansowego,
- gromadzenie dowodów księgowych.
Porównanie pełnej księgowości z księgowością uproszczoną
Pełna księgowość jest wskaźnikiem statusu firmy. Główną zaletą tej formy ewidencji jest pełny i dokładny obraz finansowy przedsiębiorstwa. Główną wadą natomiast jest wysoki koszt jej prowadzenia oraz skomplikowany system księgowań. Do głównych zalet uproszczonej księgowości należą stosunkowo niskie koszty jej prowadzenia oraz możliwość skorzystania np. z dedykowanych programów do księgowości. Większość przedsiębiorstw decyduje się na skorzystanie z usług profesjonalnych biur rachunkowych, które oferują prowadzenie zarówno pełnej, jak i uproszczonej księgowości.